Derfor gør Rasmus Kolbe, aka Lakserytteren, det så godt på Snapchat!

Postet d. Kategori: Snapchat

Influencer marketing bliver mere og mere populært. Og med en interesse og et speciale inden for influencer marketing er det da oplagt at lave et indslag om vores alle sammens yndlings-snapchatter: Lakserytteren.

Snapcode_billede.png

Lakserytterens Snapchat-profilbillede.

Bag snapchat-profilen finder du Rasmus Kolbe. En fyr der besluttede sig for at være Danmarks største snapchat-influencer, og det, må man sige, er lykkedes.

Et af hans største influencer-samarbejder i nyere tid har været med Coca-Cola, og det var også det samarbejde, der gav mig inspiration til at skrive dette indlæg. Derfor tog jeg kontakt til Kolbe. Jeg har stillet ham en række spørgsmål for at blive endnu klogere på, hvorfor han er blevet en af de mest eftertragtede danske influencers på så kort tid.

Og det blev jeg.

For det er ikke bare sjov og ballade, der gør, at både følgerne og virksomhederne er så vilde med den kære laks. Kolbe har taget en række strategiske valg, der har ført til hans succes.

Unikt indhold

Kolbe forstår at ramme sin målgruppe lige i hjertet, og han gør det med unikt og kreativt indhold, helt specielt designet til dem.

Eksempler på Lakserytterens kreative snaps

Hvis du har en profil på Snapchat, har du sikkert lagt mærke til, at platformen ofte er fyldt med stories med mad- og festbilleder eller optagelser fra koncerter. Men det er ikke det, Rasmus Kolbe gør sig i: “Det, jeg laver, er væsentligt federe at se på og er tilrettelagt og gennemtænkt, og som har en storyline, som er interessant og engagerende at følge med i, og derfor gider man se det.”.

Kolbe så altså en mangel i Danmark og tog en beslutning om at blive den største Snapchat-influencer i Danmark. Det, må man sige, er lykkedes. Han har fået skabt sig et navn, har op til 60.000 views på sine stories og har samarbejdet med bl.a. Spies, SAS, Roskilde festival, X Factor og Coca-Cola. Nogle virksomheder henvender sig selv, andre tager Rasmus Kolbe selv fat i. Han er selv meget opsøgende i forhold til nye samarbejder, hvor han blandt andet efterlyser partnere gennem Twitter eller sit netværk.

Sponsorerede stories

Der er mere fokus på sponsorerede indlæg, og nogle mener, at målgrupperne bliver trætte af at blive eksponeret for reklamer af deres yndlings-influencers. Når man spørger Rasmus Kolbe, om han er bange for at miste følgere, fordi han laver samarbejde med virksomheder er svaret klart: Nej.

“Jeg tror ikke, at mine følgere bliver trætte af at se reklamesnaps, fordi jeg forhåbentlig laver dem så godt, at det ikke virker som reklamer, og som derfor bare virker som interessant indhold, som tilfældigvis har et Coca-Cola-logo et eller andet sted eller et andet logo.”

Og der bliver ikke lagt skjul på, at der er tale om snaps, der er sponsorerede. I alle Kolbes stories står der troligt, at det er sponsoreret.

Alligevel holder Kolbe øje med målgruppens reaktioner gennem de snaps, han får fra dem og tager det op til revurdering, hvis målgruppen stejler over indholdet. Hvilket han dog ikke har oplevet endnu:

“Jeg får kun glade snaps fra mine følgere, som elsker de ting, som jeg elsker.”

 Og det er ikke hvem som helst, han vil indgå et samarbejde med. Det skal give mening for ham og hans følgere, og hans mantra er, at det indhold, han skal lave i kampagnen, skal være lige så godt eller bedre end det indhold, han selv producerer. Troværdigheden er altså i fokus, og han går ikke på kompromis med sin autenticitet, hvilket mange andre influencers bliver anklaget for at have gjort.

“Jeg vælger brand ud fra den ideologi, er det her et brand, som jeg selv kan stå inde for. Bruger jeg det, kan jeg godt lide det? Jeg elsker Coca-Cola, jeg vil gerne reklamere for Coca-Cola.”

Juridiske retningslinjer

Et andet emne der er i stigende fokus i forhold til influencers, er de juridiske retningslinjer i forbindelse med et virksomhedssamarbejde. Kolbe er ærlig, og kommunikerer altid, både verbalt og skriftligt, at der er tale om et samarbejde, og stort set altid i den første snap. Udover at have talt med et reklamebureau om reglerne, opsøger Rasmus Kolbe selv viden omkring reglerne. Han er ikke bange for, at målgruppen falder fra, fordi der er et sponsoreret indlæg, men håber, med sine egne ord, at de vil tænke: “Yes, nu kommer der en sponsoreret story – nu kommer der et eller andet vildt og fedt”. Derfor bruger han altid ekstra tid på de stories, der er i samarbejde med en virksomhed.

Screen Shot 2016-07-19 at 19.27.00.png

Snap fra Coca-Cola-story

Med en målgruppe, som Kolbe selv beskriver som en 16-årig pige, der går i 1. G., rammer han det segment, som Snapchat henvender sig til. Han taler målgruppens sprog og opfordrer til, at de skal interagere både gennem snaps men også ved at finde ham offline, fx i forbindelse med samarbejdet med Coca-Cola. Her snappede Kolbe løs første gang fra Søpavillonen i København, hvor følgerne kunne møde ham, få en iskold Coca-Cola og vinde sjove præmier.

Snaps fra Coca-Cola-story

Alligevel kan det dog diskuteres, om de juridiske retningslinjer egentlig er overholdt, når den primære målgruppe er fra det yngre segment.

Forbrugerombudsmanden skriver følgende på sin side: 

Ved eksempelvis brug af underholdning i markedsføringen skal personer under 18 år oplyses særligt tydeligt om, at spillet, filmen eller konkurrencen er en del af markedsføringen for et specifikt produkt eller en virksomhed (Læs mere her). 

Et andet sted på hjemmesiden, under gode råd, står der dog: “Teksterne ”Sponsoreret indlæg” og ”Betalt indlæg” er eksempler på formuleringer, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke er tilstrækkelige markeringer, hvis reklamen retter sig mod børn og unge.” (Læs mere her). 

 Om “Gode råd” er det samme som at overholde de juridiske regler kan diskuteres. Der er en del diskussion og usikkerhed omkring sponsorerede indlæg, og mange influencers og bureauer har tilsyneladende svært ved at navigere rundt i markedsføringslovens paragraf 4 om skjult reklame.

På trods af tvivlen er Lakserytteren stadig populær både hos målgruppen og hos virksomhederne.

Lakserytterens succes i bullets:

For at opsummere så klarer Rasmus Kolbe det så godt, fordi han:

  • Bevarer sin autenticitet,
  • Beholder troværdigheden,
  • Er transparent og tydeliggør, at der er tale om reklame,
  • Er tro mod sig selv og sine følgere,
  • Laver unikt og kreativt indhold,
  • Forstår mediet og sine følgere.

Men det stopper ikke bare efter Coca-Cola-kampagnen. Lakserytteren bliver ved med at udfolde sin kreativitet på Snapchat og tage kontakt til nye virksomheder, som der kan komme et fedt samarbejde ud af. Hvad mon han finder på næste gang? 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *