Social Media Week

SMWCPH: Bloggernes arbejde og dilemmaer – alt det du ikke ser!

I sidste uge deltog jeg på Social Media Week og var til tre forskellige oplæg om influencer marketing.

Ugens første oplæg var hos Dansk Journalistforbund, hvor de tre bloggere bag It’s Fashion, Baby, Copenhagen by Me og By Bak tog os med bag skærmen og fortalte om de ting, man ikke ser,  som eventet meget passende også var navngivet. Derudover var forbundets juridiske konsulent Anders Sevel Johansen en del af panelet. Han beskæftiger sig med sociale medier og ophavsret og kunne derfor tilføje den juridiske vinkel på blogsamarbejder.

Den næste times tid blev vi ført igennem, hvordan den første kontakt etableres, hvordan hele samarbejdet foregår for bloggeren, hvordan de juridiske retningslinjer overholdes og så blev der givet en masse tips undervejs. Alt dette vil jeg forsøge at opsummere. God læselyst 🙂

Den første kontakt med bloggeren:

Lisbeth, Camilla og Dorte, der står bag de succesfulde blogs nævnt tidligere, startede med at fortælle om den første kontakt i et kommercielt samarbejde, som kan foregå på forskellige måder:

  • Bloggeren kontakter en mulig annoncør for at foreslå et samarbejde,
  • bloggeren modtager en henvendelse fra en mulig annoncør,
  • der tilbydes et job gennem en agent,
  • eller et mediebureau henvender sig med henblik på et samarbejde

Bloggerne fortalte, at det ofte er den indledende kontakt, der kan tage lang tid. Her blev nævnt, at mailkorrespondancer og dialog ofte udgør 50 % af den samlede tid, der bliver brugt på samarbejdet, og at der desuden ofte kan være udfordringer ved den første kontakt, da det fortsat ikke er alle virksomheder, der enten er villige til at betale for den tid, bloggerne bruger på samarbejdet eller ikke er klar over, hvor lang tid, det egentlig tager.

Dertil tilføjede de tre influencere, at henvendelser til bloggere om et samarbejde er til forhandling, hvilket kan medvirke til, at dialogen trækker ud, og dette er således noget, virksomheder skal tænke ind i deres planlægning, når der ønskes at indgå et kommercielt samarbejde.

Forløbet ved blogsamarbejder ved influencer marketing
Figur over hvordan et blogsamarbejde oftes forløber

Bloggernes ansættelsesform

Bloggere kan enten være uafhængige eller være tilknyttet en agent, som for eksempel Bloggers Delight.

Bloggere, der er uafhængige, opsøger og tilrettelægger selv sine samarbejder. Dette betyder, at de selv kan vurdere, hvilke samarbejder, de vil indgå og der kan ifølge de tre bloggere laves mere unikke og målrettede kampagner. Det giver derudover en højere grad af frihed for bloggerne, der ved hvert samarbejde kan vurdere om deres troværdighed bevares.  Lisbeth, Dorte og Camilla er alle uafhængige bloggere.

På den anden side kan bloggere vælge at være tilknyttet en agent. Her er det agenten, der finder opgaverne, og alt efter den aftale, der er indgået, kan bloggeren risikere at være dybt afhængig af de opgaver, agenten henter ind, fordi der i nogle kontrakter står, at bloggeren ikke selv må lave kampagner uden agenten er inddraget. Det kan betyde, at hvis agenten ikke tilbyder opgaver, er der ingen indtjening for bloggeren. Derudover nævnte både bloggerne og Anders Sevel Johansen, at opsigelsesvarslerne i agentkontrakterne ofte er meget lange, op til seks måneder, og det kan derfor være en lang periode, hvor bloggeren står uden midler til at betale huslejen.

Der ses dog generelt en tendens til, at agenter er villige til at ansætte bloggerne, så der er en fast indtægt alligevel, og at de således ikke er afhængige af, at agenten sender arbejde i deres retning i lige så høj grad.

Ved at være hos en agent betyder det også, at det ofte vil være bredere kampagner, der rulles ud på flere blogs og platforme samtidig, og at bloggerne i mindre grad vil have mulighed for at have indflydelse på opgavens udformning. Endeligt betyder det at være hos en agent, at indtægten deles og bloggerne nævnte, at det ofte er op til 65 %, der går til agenten.

Det kan umiddelbart lyde som om, at det at være uafhængig blogger er det mest tiltalende, men de tre kvinder havde alle haft overvejet, at være tilknyttet en agent, da nogle af de udfordringer, de selv har med virksomheder i den indledende kontakt kan undgås og de derudover kan spare tid på opsøgende arbejde.

Hvilke typer af samarbejde, kan der indgåes?

Kommercielle samarbejder inkluderer ikke kun sponsorerede indlæg. I løbet af oplægget talte de tre bloggere om følgende måde at indgå et samarbejde:

Forskellige typer af influencer marketing-samarbejder
Typer af samarbejder, der kan laves med bloggere

De forskellige typer af samarbejder kan alle have forskellige vinkler, hvor bloggerne kom ind på følgende:

  • Branding
  • Salg
  • Longtail
  • Produktkendskab
  • Affiliatelinks
  • SEO

Influencer Marketing- er det PR eller Marketing?

Når du som virksomhed ønsker at indgå et samarbejde med en influent, blev der desuden nævnt vigtigheden af at klarlægge, om der er tale om et marketing- eller PR-initiativ. Skal der være en konkret aftale, hvor beløb og forventninger er skrevet ned og aftalt fuldt ud (Marketing), eller holder du for eksempel et event eller sender et kit ud til bloggeren, hvor du håber på omtale (PR). Det er vigtigt at være bevidst om hvilken metode, du vil anvende, så du ikke bliver skuffet eller ikke opnår de fastsatte mål.

Det er altså vigtigt at finde ud af, hvad du vil opnå med samarbejdet. Med PR er der ingen garanti for omtale, så hvis du har satset på x antal indlæg ved at lave et bloggerevent, og ikke opnår det ønskede KPI, skulle du måske have valgt en anden strategi.

Hvad får virksomhederne ud af det?

Bloggere kan ikke love salg, men derimod kvalitet og høj grad af troværdighed. Derudover er der adgang til konkrete tal for samarbejdet, så virksomheden kan se, hvor meget trafik, der er blevet sendt i deres retning eller hvor meget interaktion, der har været med produktet for eksempel. Og især trafik er noget, der kan give kæmpe værdi på længere sigt. Med mindre bloggeren sletter indlægget, vil det altid kunne findes frem og derved fortsat give trafik til virksomheden. Det vil også sige, at de tal på kampagnerne, som virksomheder, bureauer eller agenter efterspørger måske først reelt kan gives et halvt år efter kampagnen er afsluttet.

Den gode henvendelse

Hvis du som virksomhed gerne vil i kontakt med en influent kommer her et par do’s and don’ts i forhold til den indledende kontakt, der blev nævnt i løbet af oplægget:

Influencer Marketing Do’s

  • Research inden du kontakter bloggeren,
  • find influenter, der passer til dit brand og hav hellere fokus på kvalitet frem for kvantitet. Reach er ikke alt,
  • vær personlig. Kontakt influenceren ved navn og fortæl hvorfor du netop har valgt vedkommende,
  • ram plet i forhold til relevans for begge parter,
  • vær gerne konkret – hvad forestiller du dig, samarbejdet skal indebære og hvad er budgettet?,
  • ude efter PR? Kontakt influenten, som du ville kontakte en journalist,
  • forventningsafstem ved konkrete aftaler,
  • hav tillid til influenten,
  • eksekvering er afgørende – sørg for at det går begge veje,
  • hav styr på de juridiske regler,
  • tænk langsigtet: det handler om at bygge relationer og endeligt
  • opstil KPI’er, men lad være med at tro at det fulde udbytte er nået efter en måned.

Influencer Marketing Don’ts

  • Start ikke mailen med “kære blogger” – det er for upersonligt,
  • tro ikke, at bloggeren vil sige ja til hvad som helst. Flere og flere influenter skal kunne betale husleje og vil måske ikke sige ja til et gavekort på 200 kr, når der bruges en hel arbejdsdag på indlægget og
  • lad være med at bruge influentens indhold, hvis ikke det er en del af aftalen, eller hvis du ikke har fået lov.

Det var en lidt længere gennemgang af eventet. Det var super spændende at være med, og Lisbeth, Camilla og Dorte er nogle vildt inspirerende kvinder, der er yderst profesionelle og som ikke går ned på kvaliteten på deres blogs.

Var du med, og har du tilføjelser så kommenter endelig nedenunder! 🙂

Andet:

Se tweets fra dagen på #smwcphblogs 

Se powerpoint-præsentationen her.

3 thoughts on “SMWCPH: Bloggernes arbejde og dilemmaer – alt det du ikke ser!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *