Har du styr på, hvad markedsføringsloven siger i forhold til brugen af influencers? Hvis ikke, så bare rolig, for du er ikke alene.
Jeg støder på flere virksomheder, der har indgået et samarbejde med en influencer, men det er ikke altid, at der er styr på de juridiske regler.
Når der er tale om et samarbejde mellem en virksomhed og en influencer, fx en blogger, skal modtagerne tydeligt kunne se, at der er tale om et sponsoreret indlæg, og dermed en reklame.
Uanset om du er blogger eller virksomhed, skal du nemlig overholde markedsføringsloven. Nærmere beskrevet er det markedsføringsloven paragraf 4, der omhandler skjult reklame, som skal overholdes. I korte træk handler det om, at en reklame tydeligt skal markeres som værende en reklame.
Tidligere kunne virksomheder slippe afsted med at sende uopfordrede produkter til bloggerne, uden at indlæggene skulle markeres som reklame, men ifølge Peter Lind Nielsen, der er advokat hos Bird & Bird, kan virksomhederne ikke længere komme udenom ved at anvende denne metode. Han mener, at der er tale om en reklame, når der bliver taget kontakt og så snart virksomheden håber på, at bloggeren fx vil lave et indlæg om produktet eller servicen.
Som virksomhed er det dit ansvar, at rådgive din influencer om retningslinjerne. Overholdes loven ikke, kan både virksomheden og bloggeren risikere at blive straffet med bøde.
Og der er god grund til at overholder reglerne.
Forbrugerombudsmanden har nemlig stigende fokus på at få overholdt loven ang. skjult reklame, og flere bloggere og virksomheder bliver politianmeldt. Nogle af de mest kendte sager handler bl.a. om sangeren Shirley, der ikke tydeliggjorde at et indlæg om tandpasta var sponsoreret eller Arla, der ikke rådgav en blogger i forhold til de juridiske retningslinjer.
Du kan vise på flere forskellige måder, at der er tale om et sponsoreret indlæg:
- Der kan enten skrives tydeligt af fx blogindlægget er en annonce. Dette kan gøres ved at skrive ”reklame”, ”annonce”, ”betalt indlæg” eller ”sponsoreret indlæg” i indlægget.
- Eller at det er skrevet i samarbejde med virksomhed x,
- Er der tale om at påvirke børn og unge, er der strengere regler, og paragraf 8 skal overholdes. Her skal du vise endnu mere, at der er tale om reklame. Der er fx ikke nok bare at skrive, at indlægget er lavet i et samarbejde med nogen eller at det er en reklame.
One thought on “Har du styr på juraen?”