Social Media Week CPH føles efterhånden som længe siden. Jeg deltog selv til tre forskellige oplæg om influencer marketing. Det første oplæg blev holdt af tre bloggere: It’s Fashion, Baby, Copenhagen by Me og By Bak , der fortalte om de ting omkring bloggernes arbejde man ikke ser, og de kom blandt andet ind på mulige udfordringer i forhold til influencer samarbejder og gav samtidig råd til, hvordan man kan henvende sig som virksomhed til en influencer. Det har jeg skrevet om her.
De andre to oplæg var hhv. hos Geelmuyden Kiese (GK) og Landbrug og Fødevarer. De handlede begge om Influencer Marketing anno 2017, og handlede altså om de tendenser, vi ser nu, og hvad vi kommer til at opleve i fremtiden ifølge de respektive oplægsholdere. Til det første møde hørte jeg Adrian Langer fra Splay Networks samt Signe Hinchely Ebdrup og Louise Wendelbo Pedersen fra GK, og det er det oplæg, jeg vil gennemgå her.
God læselyst 🙂
YouTubere på teenageværelset
GK havde studentermedhjælperen Signe med, der fortalte om hendes foreløbige resultater fra sit speciale. Hun var kommet frem til, at der kan nævnes tre ting, der går igen hos unge YouTube-seere:
- De føler, at YouTuberne er tilgængelige,
- at der er identifikation og autenticitet,
- og at der er interaktion
Signe havde nogle statements med fra sine respondenter, der var mellem 13 og 16 år. Flere af respondenterne tilkendegav, at de følte, de kendte deres yndlings–YouTubere, fordi de bliver taget med ind på værelserne, og der opstår en form for online venskab på trods af, at begge parter er bag en skærm på to forskellige geografiske placeringer. Youtuberne er altså i høj grad tilgængelige i forhold til andre kendte, som for eksempel filmstjerner eller tv-værter.
Derudover bliver YouTube-stjernernes seere gjort til medproducenter. Det er i høj grad udbredt blandt YouTubere at spørge sine seere på sociale medier, fx på Twitter, Snapchat eller YouTube-kanalen, hvilken type af indhold, de gerne vil se. Seerne bliver altså inddraget i produktionen af indhold.
YouTube – forsvindingsplatform, men mange muligheder
Adrian Langer fra Splay Networks fortalte efter Signe, at YouTube er den platform, hvor mest indhold forsvinder. Han nævnte, at der bliver uploadet over 500 timer af videoer i minuttet. Alligevel er der undersøgelser, der viser, at der er 11 gange mere ROI på YouTube i forhold til traditionelle medier
Adrian Langer kom med nogle af de samme konklusioner, som Signe og tog herefter udgangspunkt i den populære YouTuber Kristine Sloth, der har over 200.000 abonnenter på sin YouTube-kanal. Influenterne er de nye mediehuse, idet de bliver deres egne tv-kanaler eller magasiner. Her sammenlignede han Kristine Sloths reach med fem svenske kvindemagasiner og konkluderede at bladene tilsammen kun når op på 65 % af YouTuberens reach. Adrian fastslog derudover, at det succesfulde kommercielle samarbejde med influencers kræver, at alle tre parter (influenten, virksomheden og følgerne) får værdi af samarbejdet.
Splay Networks råd til influencer-samarbejder
Derudover kom han med råd til, hvad virksomheder skulle lægge vægt på ved at indgå i et samarbejde:
- Relevans: Kan influenten relatere til produktet?
- Reach: Hvor mange views pr. video får influenten?
- Engagement: Engagerer seerne sig ved fx at like eller kommentere?
- Influence: Kan influenten påvirke sine seere?
- Kontinuitet: Hvor tit poster eller uploades der indhold?
- Talent: Har influenten talent?
Splay Networks har nogle af de største YouTubere i deres netværk, der derfor har et højt antal views pr. video, men her vil jeg gerne pointere, at reach ikke altid er alt. Mikro-influencers, som influenter med et lavere antal følgere bliver kaldt, kan nogle gange være et bedre match end en influencer, der har mange følgere.
Pas på faldgruber
Herefter var det GK’s Seniorkonsulent Louise Wendelbo Pedersen, der var på. Hun nævnte, at det er vigtigt, at virksomhederne er opmærksomme på de faldgruber, der er ved at bruge influencers. Her tænker hun især på de unge. Hvis influenten bliver kritiseret, kan virksomheden blive associeret med de negative egenskaber, som influenceren bliver karakteriseret ved. Her brugte hun den svenske YouTuber PewDiePie som eksempel, der har over 56 millioner abonnenter på sin kanal. Han er efter en antisemitisk “joke” (Som han selv kalder det) kommet ud i noget af en shitstorm, hvor flere af sponsorerne er bakket ud af influencer-samarbejdet, netop for at undgå at blive associeret med ham “joken”. Læs mere om den sag her.
Indkøbsguide til kommercielle samarbejder
Herefter præsenterede hun en “indkøbsguide”, som hun kaldte det, hvor hun kom med gode råd til influencer-samarbejder. De råd, har jeg listet her:
Hvornår skal man indgå i et samarbejde med en influent
- Når man finder det rigtige match mellem brand/produkt/budskab, influencer og målgruppen
- Når man vil bygge brand, lancere nyt og ændre holdninger
- Når man har brug for mere autenticitet og involering, end hvad en reklame kan levere
Hvordan opnår man de bedste resultater ved et samarbejde?
- Ved at involvere influenceren fra start,
- Ved at sætte rammer, men samtidig turde slippe tøjlerne og
- Ved at gøre sig klart, hvad man vil opnå og sætte klare KPI’er, fx for:
- Reach,
- Involvering
- Konvertering
Seks influencer-netværk
Endeligt nævnte hun seks netværk, man som virksomhed kan kontakte for at komme i kontakt med en influencer.
- Splay networks:
- Nordens største netværk for video-influencers
- De største YouTube-stjerner
- Bloggers Delight
- Danmarks største blognetværk
- Særligt stærke på mode, mad, beauty og fitness
- Relatable
- Internationalt influencernetværk med mere end 12 mio. indholdsskabere
- SMAC agency
- Dansk influencerbureau
- Repræsenterer mange af Danmark største influencers: Bloggere og kendisser
- Gonzo Media
- Dansk YouTube-netværk. Har indgået samarbejdsaftale med United Screens. Særligt stærke på gaming, lifestyle og entertainment.
- Buzzanova
- Dansk bloggerkollektiv. Særligt stærke på gastro, blogs til/af mænd, lifestyle, mode og beauty
Influencer Marketing 2017 – fortsætter successen?
Der var ingen tvivl blandt oplægsholderne – influencer marketing bliver stadig mere populært i 2017. Om det lige er YouTubere, der bliver ved med at være de største, er svært at sige. Andre platforme vinder frem, og hvem ved, måske kommer vi til at se Musica.ly-stjerner inden længe. Louise fra GK talte blandt andet om “Dad of the disco” – ingen gider gå i byen, hvor deres far er. Det var derfor, de unge forsvandt væk fra Facebook, fordi deres forældres generation begyndte at anvende mediet. Måske er det det, der kommer til at ske med Snapchat og YouTube. Hvem ved 🙂
Se powerpoint:
Se powerpoint-præsentationen fra Adrian Lande og Louise Wendelbo Pedersen her