Nye tendenser

Når corporate blogging møder influencers

Du har helt sikkert fulgt flere influencers et eller andet sted. På Instagram, Facebook, Snapchat eller en blogger, der har en blog hos en eller anden udbyder, som for eksempel Bloggers Delight eller Nouw.

Især bloggerne har vi fulgt i mere end syv år. Vi er blevet inviteret ind i deres eget univers og har nydt godt af deres tips og skønne personligheder. De seneste år er bloggerne blevet mere og mere kommercielle, og de har i stigende grad tilladt at lukke virksomheder ind i deres verden og har lavet sponsorerede indlæg eller konkurrencer.

I den anden ende ser vi virksomheder, der blogger, også kaldet corporate blogging. Virksomheder blogger blandt andet for at vise deres ekspertise inden for deres fagområde eller for at tale med en mere personlig stemme til deres målgruppe.

Tidligere har de to genrer været skarpt opdelt, men nu ser vi en ny tendens: Genrene bliver mixet! Med hvad sker der, når man blander de to genrer og hiver influencers ind i et corporate blogging-univers? Man får det bedste fra to verdener!

Da jeg skrev kandidatafhandling og forskede i influencer marketing, undersøgte jeg, hvordan virksomheder kan anvende bloggere i deres markedsføring. Her var udgangspunktet netop, at virksomhederne skulle lukkes ind i et univers, som en ulv i fåreklæder, og eksponere deres brand eller produkt til bloggerens værdifulde følgere. Men lige så stille gik det op for mig, at nogle virksomheder flippede mønten, og nu var det pludselig virksomhederne, der oprettere deres egne bloguniverser og inviterede bloggerne ind til at blive en fast del dér. Jeg så det først med DBA’s univers DBA Guide, hvor kendte influencers, som Lise og Michael, kendt fra nybyggerne, og Christiane Vejlø, kendt fra DR’s radioprogram Elektronista, kaldes genbrugsguider og blogger om emner inden for genbrug. Og nu er jeg også stødt på Bolius’ blog. Bolius er en nonprofit organisation, som ønsker at øge livskvaliteten for danske boligejere gennem råd og vejledning. De har ligeledes inviteret en håndfuld influencers ind i deres eget blogunivers til netop at give råd og vejledning indenfor blandt andet hus og have, i samspil med Bolius’ egne fageksperter.

Det er en interessant drejning, og jeg tog derfor kontakt til Anita Lykke Klausen, der er ansat i Bolius til blandt andet at udvikle deres blog, for at blive klogere på, hvorfor virksomheder vælger den strategi og ikke laver sponseret indhold i bloggernes egne universer.

Entusiaster styrker Bolius’ stemme

Idéen om Bolius’ blog var allerede på tegnebrættet tilbage i 2015, men den så dagens lys første gang i marts 2016. Bloggen er strategisk forankret og understøtter Bolius’ mission om at øge boligejernes livskvalitet gennem videndeling – gratis og frit tilgængeligt. Anita siger selv om bloggen:

”Vi skriver om alt vedrørende hus og have, og vi er ikke blege for at erkende, at der findes dygtige entusiaster ude i landet, som har bedre ideer til boligindretning, mere kreative gør det selv-projekter eller større passion for at gendyrke en rødbede, end os. Og så har det ærlig talt sin charme, at læse et budskab fra en gennemsyret entusiast.”

Eksempel på influencer på Bolius' blog
Billede fra indlæg af Bettina HolstBolius’ blog.

Når ressourcerne ikke er tilgængelige, men man som virksomhed brænder for det, man er sat i verden for, virker denne løsning som et fantastisk initiativ! Bolius finder nogle ildsjæle, der brænder for det samme emne og som netop understøtter den overordnede vision, og samtidig kombinerer de det bedste fra to verdener – influencernes passion og den troværdige stemme med virksomhedernes univers, hvor man fortsat er fageksperter og taler med en personlig stemme. Og nu bliver virksomhedens stemme endnu mere personlig, når de hiver influencers ind. Samtidig formår Bolius at være endnu bredere repræsenteret, og Anita forklarer:

”For bloggen har det betydet, at vi i dag også byder på indhold og emner som vi formegentlig aldrig selv var kommet på men uden at være direkte afsender på det. Hvis vi selv skulle skrive om disse emner, ville det kræve flere ressourcer hos vores fagekspertteam.”

Opkridtet legeplads

Noget af det, influencers kan, er at skabe værdifuldt indhold. De brænder for noget og det skinner igennem og det er netop den passion, læserne finder interessant. Men det forudsætter en vis mængde frihed, og derfor spurgte jeg selvfølgelig også Anita, hvordan de sikrer sig, at bloggernes indhold spiller sammen med de overordnede forretningsmæssige mål:

”Bloggerne har som udgangspunkt helt løse tøjler. Deres blog skal være et univers de selv kan skabe og forme. Vinkler, meninger og holdninger skal afspejle afsenderen. Det er deres blog. Vi har dog et ansvar som organisation og videncenter. Alle blogindlæg læses igennem inden de udgives, men vi retter sjældent indlæggene til. Et enkelt eller to blogindlæg har vi ikke kunne udgive, fordi det var fagligt uforsvarligt. Men det er utrolig sjældent at vi på nogen måde modererer indholdet. Derudover er vi selvfølgelige opmærksomme på lovgivningen. Vi giver plads til sponsorerede indlæg, men vi er strikse med reglerne – på den front skal alt være i orden.”

Især det sidste punkt er noget, jeg især tænker er vigtigt. Forbrugerombudsmanden (eller kvinden) har mere og mere fokus på at virksomhederne ikke laver skjult markedsføring, og vi hører i stigende grad om bloggere og bureauer, der ikke overholder markedsføringsloven. Anita og Bolius’ tilgang virker som en god løsning i forhold til at ”overholde” de elementer, der gør begge genrer så værdifulde – for influencerne er friheden vigtig, og for virksomheden skal det faglige og lovgivningen være i orden.

Eksempel på influencers på Bolius' blog
Billede fra indlæg fra Jespers HjørneBolius’ blog.

Influencers vælges med omtanke

Bolius er dog ikke kommet sovende til deres influencers. Det har krævet ressourcer at finde de rigtige og nogen, der blogger om forskellige emner.

”De fleste har vi selv opsøgt, og de er udvalgt fordi de brænder for et emne, som vores eget indhold ikke dækker. Vi har ikke gået efter store, kendte bloggere. Vi prioriterer entusiasme, autenticitet og den gode fortælling frem for kendis-faktoren. Bolius har jo heller ikke noget at sælge, så vi kan tillade os at prioritere indhold over salg.”

Den sidste del af Anitas pointe er særlig spændende at tage fat i. Mange virksomheder, der arbejder med influencers, holder stadig på, at de store influencers giver bedst omtale og de bedste resultater. Her formår Bolius i stedet at have indholdet i fokus, fortalt med en influencers stemme, der dækker nogle emner, som Bolius’ målgruppe elsker. Det er der sgu noget smukt i! 🙂 Dog har de også Lene Beier blandt deres bloggere, som er kendt fra TV.

Anita fortæller derudover at i takt med, at Bolius’ blog vokser, har de oplevet, at der er flere, der selv opsøger Bolius for at høre om muligheden for at blogge hos dem. Det er henvendelser, de tager seriøst, da de ifølge Anita altid er åbne for nye bloggere 

Bolius udvikler løbende på bloggen, og det bliver interessant at følge med og samtidig at se, om der er andre virksomheder, der igangsætter samme initiativ 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *