I tirsdags blev der vedtaget en ny markedsføringslov, der får betydning for influenter, men også virksomheder, der anvender influencer marketing. Reglerne for, hvornår noget skal markeres som reklame, er blevet skærpet, og der skal nu ikke være nogen tvivl om, når der er indgået et samarbejde. Læs med her, hvordan det påvirker dig, og se infografikken for at få overblik over, hvordan indlæg nu skal markeres ved influencer-samarbejder, og vær klar, når reglen træder i kraft d. 1. juli 2017*.
Det skal influenter være opmærksomme på
- Når der er indgået et samarbejde skal indlæg markeres tydeligt – både blogindlæg og posts på sociale medier
- Dette gælder også hvis influenten får tilsendt produkter uopfordret fra virksomheder eller bureauer
- Hvis dette ikke overholdes, kan det straffes med bøde
Det skal virksomheder og bureauer være opmærksomme på
- Virksomheder og bureauer skal sikre sig, at influenten skriver, at der er tale om en reklame
- Hvis ikke influenten bliver rådgivet kan både bureau og virksomhed blive straffet
- Hvis influenten er blevet rådgivet, men fravælger at markere indlæg, bliver virksomheder og bureauer umiddelbart ikke holdt ansvarlige
Ny markedsføringslov: Sådan markerer du dine indlæg
Lovforslaget har modtaget en del kritik i bloggerkredse. Læs bl.a.
- Journalisten: Ny lov skaber usikkerhed for grænser mellem anmeldelser og reklame
- Buildingblogs: Nr forbrugerombudsmanden skyder bloggere med kanoner
Jeg kan derudover anbefale disse artikler:
- Mads Keilberg Johansen og Amalie Butze-Ruhnenstierne: Undgå forbrugerombudmandens hammer
- Bureaubiz: Folketinget vedtager ny lov
* De endelige ændringer er stadig ved at blive vedtaget. Du kan følge med på lovforslaget her. Dette er desuden Forbrugerombudsmandens udlæg af loven.