Gode råd

Den fejl, virksomheder oftest begår!

Der er flere og flere virksomheder, der får øjnene op for potentialet ved at anvende influencers i markedsføringen.

Men det at have et samarbejde med en influencer er ikke bare givende i sig selv. Det er ressourcekrævende, kan skabe negativ omtale og kan virke utroværdigt, hvis du ikke gør dit fodarbejde ordentligt.

I min optik er en af de største fejl, som virksomheder ofte begår, når de indgår et samarbejde med en influencer, at de ikke slipper kontrollen.

Med traditionel markedsføring, fx ved print, har virksomheder fuld kontrol, eksempelvis i forhold til hvad der skrives, men ved at indgå en aftale med en influencer, er det nødvendigt at slippe kontrollen, og lade influenceren bruge sine egne ord, sin egen charme osv, for at påvirke målgruppen. Ellers virker det utroværdigt, og det er ærgerligt, for det er netop troværdigheden, som influencers kan skabe, når konceptet er tænkt ordentligt igennem.

Et godt eksempel på et samarbejde, hvor budskabet bliver utroværdigt, er denne video nedenunder lavet af Secondo. Secondo lavede et samarbejde med de to modeller, Freja Wewer og Philine Roepstorff, til at reklamere for Secondos nye app, hvor man kan sælge og købe brugt tøj.

Prøv bare at se et par sekunder af videoen.

Problemet giver næsten sig selv, men lad mig alligevel lige uddybe.

De to piger lyder som om de læser ordret op fra en tekst, og de kigger da også gentagende gange ned for at huske at få al den information med, som de angiveligt har fået at vide, de skulle sige. Derudover virker pigerne utilpasse og lyder egentlig ret uinteresserede.

Secondo har sikkert tænkt, at de to modeller ville kunne påvirke deres målgruppe bedre, end hvis Secondo selv lavede en video. Men når pigerne bare bliver en kanal for virksomhedens stemme, især når det er så tydeligt, går magien af det at anvende influencers.

Videoen blev oprindeligt uploadet på Facebook og modtog en masse negative kommentarer, hvilket medførte at Secondo fjernede videoen fra deres side. Om det at fjerne videoen, er en god strategi, kan diskuteres, men det siger i hvert fald noget om, at Secondo ikke har fået det ud af det, som der var tiltænkt.

Secondo har ikke kunnet slippe kontrollen, men har villet styre budskabet og kommunikationen fuldstændig. Og det har været med til, at det gik galt. Havde Secondo ladet pigerne tale selv, måske mens de havde brugt appen, kunne det have virket meget bedre!

På den positive side er der fokus på de juridiske regler. Det første, der nævnes i videoen, er, at filmen er lavet i et samarbejde med forskellige aktører. Om ordet “samarbejdet” er nok, er svært at sige. Uden at komme for meget ind på det her, kommer det an på deres målgruppe. Læs evt mit indlæg om de juridiske retninglinjer for at få mere at vide.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *